MISSIE
In onze school streven we ernaar om verder te gaan dan het middelmatige. We zijn vastbesloten om geen ‘gewone’ school te zijn, maar een plek waar leerlingen, samen met ons, het verschil kunnen maken. Onze visie is geworteld in het geloof dat denken in mogelijkheden de sleutel is tot succes. We bieden een dynamische en uitdagende leeromgeving waarin elke leerling wordt aangemoedigd en ondersteund om zijn of haar volledige potentieel te bereiken.
Door een flexibele organisatie streven we ernaar om zoveel mogelijk op maat van het kind te werken. We begrijpen dat elk kind uniek is, met zijn eigen talenten, uitdagingen en leerstijlen. Onze aanpak is gericht op het identificeren van de sterke punten van elke leerling en het aanmoedigen van een groeimindset die denkt in termen van mogelijkheden, niet van problemen. Op deze manier willen we een positieve invloed hebben op het heden van onze leerlingen en hen voorbereiden op een succesvolle toekomst.
Het talent van elke leerling wordt gestimuleerd binnen onze kernwaarden van creativiteit, respect, betrokkenheid, open geest en positief kritisch denken.
Het pedagogisch project van het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap is hierbij de leidraad.
VISIE
De visie van de school is samen te vatten in drie kernwoorden: kindgericht, kwaliteitsvol, kleinschalig.
KINDGERICHT
Onze sterk uitgebouwde leerlingbegeleiding maakt de school tot een leerlinggerichte, sociale en verdraagzame omgeving waar in alle openheid gewerkt wordt en waar iedere mening gerespecteerd wordt.
KWALITEITSVOL
Dagelijks leerlinggericht werken met continu oog voor kwaliteit is van primordiaal belang. Het Lyceum wil up-to-date blijven en wil blijvend innoveren, behouden wat goed is, continuïteit verzekeren maar durven wijzigen wat anders moet. De zorg om kwaliteit moet door alle personeelsleden gedragen worden en is de rode draad in het schoolleven en –beleid.
De onderwijskwaliteit in het Lyceum wordt gegarandeerd via strategische keuzes, vertaald in deelvisies en doelen binnen elk beleidsdomein.
KLEINSCHALIG
Het Lyceum heeft de sfeer en het imago van een ‘kleine’ school. Onze leerlingen vertoeven op een unieke schoolcampus in een groene en beschermende omgeving waar onze leerlingen niet de indruk hebben school te lopen (= een dorp in de wereld). De directie en het personeel willen van elke leerling de naam kennen, zo goed mogelijk persoonlijk begeleiden en wil van elke leerling de positieve en minder positieve kanten kennen om zo garant te staan voor een hoog welbevinden.
Deze drie K’s geven weer waar de school voor staat: dagelijks leerlinggericht werken met continu oog voor kwaliteit in een groene, beschermende omgeving, kortom: school lopen binnen een aangename dimensie.