LYCEUM AALST IN DE BRES VOOR DE VRIJE MENINGSUITING

259 brieven naar Turkije, Azerbeidzjan, Cambodja, Kameroen en Bangladesh

De Lyceumleerlingen van de 1ste en de 2de graad engageerden zich massaal om deel te nemen aan de schrijfzevrij-actie van Amnesty International: ze stuurden 259 brieven naar staatshoofden die onterecht mensen gevangen houden omwille van hun meningsuiting.

De Turkse 1ste minister Gül kreeg meer dan 40 brieven waarin de vrijlating gevraagd werd van 2 journalisten, Ahmed (hij schrijft over de politieke situatie in zijn land) en Zehra (zij werkt voor een Koerdisch-Turks nieuwsmedium), die vastzitten omdat ze … hun beroep uitoefenden.

De president van Azerbeidzjan en zijn ambassadeur in België kregen samen zowat 20 brieven met de vraag 2 jongens vrij te krijgen die 10 jaar gevang kregen omdat ze graffiti met kritiek op de president van Azerbeidzjan op het standbeeld van zijn vader hebben gespoten, die ook dictator was. Ze werden valselijk van drugsbezit beschuldigd om die zware straf te kunnen krijgen.

De ambassade van Kameroen kreeg 62 brieven. Een zestal leerlingen richtte zich trouwens rechtstreeks tot de president van dat land, om de vrijlating te bepleiten van Ivo Feh Fomousoh, die een sms van een vriend met een grapje over de hoge werkloosheid in zijn land doorstuurde naar een andere vriend en daarvoor 20 jaar cel riskeert.

De ambassade van Cambodja kreeg meer dan 80 brieven die de ambassadeur verzoeken er bij zijn staatshoofd op aan te dringen Tep Vanny vrij te laten. Ze had vreedzaam geprotesteerd nadat ze samen met duizenden andere families uit haar huis werd gezet. Zij zit al meer dan een jaar vast.

Eén leerling, die over een onterechte vervolging in Bangladesh vroeger al bezig was, klaagde eigenhandig de gang van zaken in dat land aan in een brief naar de ambassadeur van dat land. Verscheidene leerlingen stuurden ook een briefje met bemoedigende woorden naar de bovengenoemde onterecht gevangen gehouden mensen.

De leerlingen van de 3de graad, die in hun Lyceumcarrière al 4 of 5 schrijf-ze-VRIJdagen meededen, discussieerden in de lessen levensbeschouwing over het A.I.-thema vrijheid van meningsuiting.