Week tegen pesten

Lyceum Aalst

In het kader van de ‘Week tegen pesten’ organiseert de cel leerlingbegeleiding verschillende preventie-acties en de Dag van de weerbaarheid voor de eerstejaars.

1stes – Dag van de weerbaarheid

Omdat we het welbevinden van elke leerling op onze school willen bewaken organiseert leerlingbegeleiding naar jaarlijkse gewoonte op woensdag 31 januari  de ‘Dag van de weerbaarheid’.

We zetten in op de leerling als individu, maar ook op de klasgroep in zijn geheel. Aan de hand van workshops geven we tips hoe we onze leerlingen weerbaar kunnen maken, hoe we de positieve klassfeer kunnen bewaken en/of versterken.

De klasgroepen worden gedurende deze voormiddag begeleid door hun klascoach, de workshops worden gegeven door leerkrachten en leerlingbegeleiding.

Een greep uit de workshops van die dag:

1 De Streep – Angelique De Moor

Doel: Leerlingen leren elkaar nog beter kennen, ruimte voor openheid, gevoel in de klas durven verwoorden, respect tonen voor elkaar, elkaar aanvaarden in zijn eigenheid

2 Teambuilding – Erika De Schutter

Doel: actieve workshop, samen bepaalde opdrachten tot een goed einde brengen, grenzen durven aangeven, leren samenwerken / aanleren Move tegen pesten

3 Cyberpesten – Noortje Beeckman

Doel: leerlingen weten wat cyberpesten is, worden zich bewust van de gevolgen

4 Pimp the wall – Lieven Piron

Doel: op een creatieve manier gevoelens uiten, verantwoordelijkheidsgevoel lln aanwakkeren (respect voor infrastructuur school)

5 Klassfeer – klascoach

Doel: werken aan een fijne klassfeer, kunnen aangeven wat fijn is aan de groep, respectvol kunnen verwoorden wat beter kan in de klas. Actiepunten kunnen eventueel uitgewerkt worden.

2des – Filmvoorstelling ‘Labyrinthus’ – thema ‘Gaming’

De veertienjarige Frikke ontdekt bij toeval een computerspel waarin enkele van zijn vrienden terechtgekomen zijn. Enkel Frikke kan hen er uit bevrijden. In een wedloop tegen de tijd gaat hij op zoek naar het kwade meesterbrein achter dit gemene spel en hoopt hij zo zijn vrienden te redden. Deze filmvoorstelling vindt plaats op woensdag 31 januari in de Cinema Palace.

2de graad – Toneelvoorstelling #GekraaktDoorEigenNaakt

Voor de leerlingen van de 2de graad is er een toneelvoorstelling gepland op woensdag 31 januari rond het thema ‘Sexting’.

Dit toneelstuk is zelf geschreven en wordt gespeeld door twee jongeren, Maxine Janssens (15) en Remi De Smet (15). Zij hebben de afgelopen jaren al meermaals samen op de planken gestaan in theatervoorstellingen en musicals. Zij willen het thema ‘Sexting’ bespreekbaar maken onder jongeren. ‘Sexting’ is een samentrekking van ‘seks’ en ‘texting’ en gaat over het delen of verspreiden van seksueel getinte berichten of beelden via mobile media.

Met hun voorstelling #GekraaktDoorEigenNaakt willen Maxine en Remi stelling nemen tegen een wereld van snelle conclusies en harde (voor)oordelen.

Meer info over de voorstelling vindt u hier: https://www.uitgezonderd.be/gekraaktdooreigennaakt

3de graad

Voor de leerlingen van de 3de graad wordt er op de preventiedag gewerkt rond ‘Alcohol en drugs’.