Rotary Aalst Talenprijs

Donderdag 2 februari was het weer zover: Rotary Aalst organiseerde zijn jaarlijkse talenwedstrijd, met als prijs de felbegeerde Valerius De Saedeleer wisselbeker. In 2017 had Lyceum Aalst de eer om deze een jaar in zijn gebouwen te kunnen tentoonstellen, een herinnering aan de triomf van Zoï Theodossiadu.

Ditmaal kwam de taalkunde knobbel uit dezelfde klas als Zoï: Joelle Mbamba Lukusa had de eer om onze school te vertegenwoordigen. Hier komt ook een behoorlijke portie moed en inzet bij kijken. ‘It takes guts’ om voor een onbekend publiek en jury een speech te brengen. Het onderwerp van de speech dit jaar luidde als volgt: ‘Stiff upper lips: are the British really different?’.

Joelle nam het op tegen vier andere scholen uit het Aalsterse. De competitie was moordend, en de spanning was te snijden. De leerlingen lieten stuk voor stuk het beste van zichzelf zien. De speeches zaten boordevol taalkundige pareltjes, kritische kantlijnen en humor. Joelle gebruikte haar Congolese roots als interessant vergelijkingspunt met de Britten. Bovendien vertelde ze dat ze volgend jaar zelf hoopt te kunnen zien of het cliché van de ‘stiff upper lip’ nog geldt in het Verenigd Koninkrijk, aangezien ze doelt op een Londense studie-ervaring.

Helaas kon Lyceum Aalst dit jaar de prijs niet mee naar huis nemen, maar wij zijn alvast fier op Joelle en haar prestatie.

Volgend jaar is het Nederlands aan de beurt, en Lyceum Aalst zal ook dan proberen om de overwinning binnen te halen. Fingers crossed!

Eline De Pessemier