Lyceum Aalst zendt zijn bomen uit

Het Lyceum in Aalst is een groene school, en dat valt letterlijk te nemen. Zo staan er verschillende eeuwenoude bomen, vooral beuken en tamme kastanjes, die zich als levende relicten van historische tuinen over de speelplaatsen buigen. Verder werden de afgelopen jaren ook heel wat nieuwe exemplaren aangeplant, van heel diverse soorten en rassen.

Elk jaar vallen er dan ook een massa vruchten en zaden op de grond, die op open plekken beginnen te kiemen. Omdat wegens plaatsgebrek niet elke boom kan blijven staan, werd een oproep onder leerlingen, ouders en leerkrachten verspreid om één of meerdere zaailingen te adopteren. Daar kwam vlot reactie op: Maar liefst 140 kastanjelaren en esdoorns van het Lyceum, geboren Oiljsteneers dus, kregen hierdoor een nieuwe thuis in de ruime regio rond Aalst. En nu groeien maar!

Tekst en foto’s: Ruben Meert (leraar Natuurwetenschappen)